نماز صبح

ان ناشئه اللیل هی اشد وطئا و اقوم قیلا

نماز صبح

ان ناشئه اللیل هی اشد وطئا و اقوم قیلا

برای دلم یا برای خدا

یا عالما بما فی السر 

صبح جمعه این هفته بمناسبتی صحبتی با بچه های نماز صبح خوابگاه مطرح شد و همانجا هم گفتم که این صحبت را در وبلاگ خواهم نوشت. 

ماجرا این بود که بدلیل عدم هماهنگی نماز امام زمان که معمولا هر هفته قبل از اذان صبح برگزار میشود انجام نشد و این امر زمینه دلخوری شد..آنجا گفتم که این موارد صحنه امتحانی برای ماست که ببینیم تا چه حد کارمان و اعمالمان برای خداست .زیرا گاهی ما عملی را دوست داریم بنحوی که اگر شرایط جدیدی پیش آید که وظیفه جدیدی را برای ما رقم بزندانگار دلمان راضی نمیشود .و اینجا معلوم میشود که در انجام عمل اخلاص برای خدا نداشته ایم.مثلا عازم سفر زیارتی هستید..شرایطی پیش میاید که برای امر لازمی باید هزینه کنید که نسبت به سفر زیارتی شما اولویت دارد..اما دلتان نمیخواهد که ... 

مثال دیگر ..میخواهید عازم عمره یا کربیلا شوید اما مادرتان قلبا راضی نیست..به هر نحوی که شده سعی میکنید مادر را ولو باجبار راضی کنید...در حالیکه اگر رضایت مادر را قلبا تحصیل کنید و بخاطر مادر از این عمل مستحب چشم پوشی کنید قطعا پاداش بیشتری داشته و تعالی روح پیدا میکنید! اینجا معلوم میشود که گاهی در همان اعمال خوبی که حسن فعلی دارند ..در قسمت حسن فاعلیش ما لنگ میزنیم..! 

خلاصه به بچه ها گفتم که اگر چنین واقعه ای پیش آمد که شما تقصیری در پیدایش آن نداشته اید مطمان باشید که شما به ثواب خود رسیده اید...و از این امور در زندگی برای ما زیاد رخ میدهد..اما معمولا اگر شرایط مطابق میل ما رقم نخورد آن رضایت باطنی را نداریم در حالیکه برای مومن نباید تفاوت داشته باشد...برای او صورت عمل آنقدر اهمیت ندارد که باطن عمل.برای او فرقی نمیکند که بخاطر خدا در خدمت زائر باشد یا اینکه خود زائر شود! 

خدایی که قرار است انسان را به رشد و فلاح برساند برایش فرقی نمیکند..او از هر طریقی میتواند دست ما را بگیرد..فقط مهم اینست که ما کارمان برای خدا باشد نه بخاطر دل خودمان!........

نظرات 16 + ارسال نظر
صدف دوشنبه 2 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 10:27 ق.ظ http://setareshab12.blogfa.com

سلام
آره ما متاسفانه اکثرا دم از اخلاص میزنیم ولی بوی از اخلاص نمی دهیم و کارهایمان را خالص نمی کنیم. و این خیلی بد است که ما نمیخواهیم طعم عبادت واقعی رو بچشیم .

سلام
حالتون چطوره؟
ممنونم از حضورتون...
التماس دعا

نازنین (سودا) دوشنبه 2 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 10:57 ق.ظ

سلام
ممنون از پست تأمل برانگیزتون
برای دلم یا برای خدا... چه تیتر جالبی ...
بله مهم اینه که برای رضای خدا باشه ... مهم نیته ...

راسش دیروز یه اتفاقی افتاد برای پدر یکی از دوستانم خواستم شماهم توی نمازهاتون براش دعاکنید
توی محل کارشون متأسفانه میلیاردی بودجه بالاکشیده شده توسط رئساشون بعد متاسفانه دفتر رفت وآمد افراد رو برای لو نرفتن بیشتر برداشتن و بابای دوستمو متهم به سهل انگاری وگم کردنش کردن و میخوان اخراجش کنن ... ایشون یه کارمند حراست بیشتر نیستن دو تا دختر دانشجو و سه تامدرسه ای دارن وضع خوبی هم ندارن ولی همیشه شکرگزار بودنو صورتشونو با سیلی سرخ نگه داشتن، خدا عالمه ولی من به پاکیشون ایمان دارم خیلی التماس دعا داشتن...شما و دوستانتان براشون دعاکنید ممنون میشم ...

سلام برشما
تشکر از لطف شما..
انشاا..که مشکل خانواده دوستتون هم حل بشه..بله..معمولا تو اینجور حوادث ضعیفترها بیشتر لطمه میبینن..ولی عاقبت با نیکان است..چشم...انشاا..دعاگو هستیم......
ممنون از حضورتون

قطره های باران دوشنبه 2 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 09:56 ب.ظ http://rainsdrops.blogfa.com

سلام
ممنون از لطفتون...
و انشالله که خداوند در همه کارها خلوص و نیت واقعی و برای رضای خدا ر داشته باشیم را به همه ما عطا کند.
انشالله که خداوند در زمینه دین بر توفیقات شما بزرگوار روز به روز بیافزاید...در پناه خدا موفق و سربلند باشید...
التماس دعا
سلاح مومن...در هر زمان به روزم

سلام بر شما
خواهش میکنم..
ممنون از دعاهای قشنگ شما..
موید باشید

زهرا سه‌شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 12:05 ب.ظ http://anywherewithu.blogsky.com

سلام بزرگوار
ممنون از مطلب قشنگتون
همیشه با خودم فکر میکنم اگه همه ی کارهام واسه خدا بود موقع نماز خوندن حواسم فقط به خدا می بود و بس
اما چه کنم که گویا فقط یه خدا ندارم...
راستی
یادم افتاد همین ماه گذشته دوست داشتم برم کربلا ولی پدرم اجازه نداد
راستش خیلی ناراحت شدم،از اینکه لیاقت نداشتم برم کربلا
اما این مطلبتون رو که خوندم یه کم خیالم راحت شد
ممنون

سلام علیکم
متشکرم ازلطف شما
بله..نماز ما یک شاخص هست و علامت که نشون میده چقدر توچه ما بخدا خالصه!و جالبه..که تو این چیزا دیگه نمیشه تقلب کرد!فرق امور حقیقی با مجازی همینه!...
ممنونم از توجه شما
التماس دعا

ربیعی چهارشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 09:52 ب.ظ

یادمان باشد فقط از خدا بخواهیم.و از خدا فقط خدا را بخواهیم
زیرا از خدا غیر از خدا خواستن کم خواستن است...

احسنت..
فقط از او بخواهیم..و از او خودش را..
هر چه غیر از این بخواهیم..کم خواسته ایم..
بسیار عالی

سهبا چهارشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 10:20 ب.ظ

چه تلنگر عجیبی بود جمله آخرتان . اینکه تلاش برای رضایت مادر و پدر هم باید برای رضای خدا باشد , نه به خاطر دل خودمان , نه بخاطر انها حتی ...
سلام برادر بزرگوار . ممنونم بابت حرفهای دلنشینتان .

سلام بر شما
ممنونم از سخنان دلگرم کننده شما..
که همیشه مشوق است..

خیال خال شنبه 7 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 10:05 ق.ظ http://www.khiyalekhal.blogfa.com

اعتراف می کنم بعد چند روز که این پست رو گذاشتین
ومن می خوندمش. امروز واقعا خوندمش
ثقیل شد؟
یعنی دیدین به جایی نگاه می کنین ولی انگار نگاه نمی کنین.
بازم ثقیل شد؟
یعنی مثلا سر کلاس نگاهت به استاده ولی استاد رو نمیبینی
اگه بازم ثقیل بود بفرمایین توضیح بدم؟
.
.
.
حالا این نخوندن من تا امروز حکمت عمیقی داشت
یه اردو زیارتی هست که یک ساله براش کل می اندازیم یا به قول شما پیگیریم. خیلی هم برا پر محتوی بودنش پیگیری و پرس و جو کردیم
ولی انگ موقع اردو رفتن من یه امرضروری برا خونواده پیش میاد که به واسطه اون اردو نباید برم
من منصرف شده بودم از اردو
ولی...
نتونسته بودم به دل خودم هموار کنم
یعنی همون خالص کردن
یا واسه خدا یا خدمت به خلق خدا پا روی دلت گذاشتن
یه حدیث هم یکی از دوستان به نقل از حضرت امیر (ع) فرستاده بودن که به خود من خیلی فاز داد و حسابی ما رو فیتیله پیچ کرد. می گم شمام فیض ببرین(البته مضمونش رو)
"خدا را در برآورده نشدن اراده هایم یافتم"
ترجمه روانش اینه: هر چه خدا خواست همان می شود/وانچه تو خواهی نه آن می شود
می دونم شما هم کیف کردین دوستان .احتیاج به تشکر نیست
برا هم دعا کنیم دوستان.یاعلی

سلام
راستش اولش که بقول خودتون ثقیل بود..ولی خب مثل اینکه کم کم هضم شد!..
واما کل انداختن هم واژه جدیدی بود!
بله ..ظاهرا حدیثی که اشاره کردین اینه..عرفت ا..بفسخ العزایم و نقض الهمم!..
و چقدر خوبه که ادم هرچی رو که خدا براش بخواد همونو بخواد..
من از درمان و درد و وصل و هجران..پسندم انچه را جانان پسندد..
خیلی وقتا که خیلی اوضاع ادم بخیال خودش روبراهه..خدا میزنه تو پرش! که حواسش جمع شه..که هر چی هست خودشه..
ممنون از نوشته پر و پیمون و مفصل شما
چون خودتون گفتین دیگه تشکر نمیکنیم..
یا حق

آرامش شنبه 7 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 06:14 ب.ظ

باسلام.خوب هستین استاد.مطلب خوبی بود انشالله عامل باشیم.
السلام علیک یا جبل الصبر . کربلا روزی ام شد.خیلی خوب بود دعاگوی شما بودم. انشالله این سفرهای زیارتی برایمان بماند و فراموش نشود.علی یارتان

سلام علیکم
خوش بحالتون....و ممنون از اینکه برای ما هم دعا کردید..
دل من واقعا به همین دعاهای دوستان خوشه..
و مطمانم که این دعاها نتیجه داره..
من هم همه جا دعاگو هستم..
ممنون از حضور شما

اپسیلون یکشنبه 8 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 12:24 ق.ظ http://anti-ebliss.blogfa.com

سلام بزرگوار
عرض ادب از طرف ماست...ممنون از حضورتون، کاش از نظرتون راجع به مطلبم هم استفاده می کردم.
این پست شما رو خوندم ...واقعا درست همینه که در هر لحظه در مسیر درست باشیم چه میلمون باشه و چه نباشه. فرمایشات شما بسیار ارزشمند بود.
خدا سایه اساتید رو از سر شاگردان کم نکنه که هر چه داریم از بزرگانی داریم که راه درست را نشونمون می دن.

سلام بر شما
خواهش مکیکنم..
راستش چون خیلی وقت بود نیومده بودم..و فاصله شده بود..لذا به سلامی اکتفا کردم..
نظر لطف شماست..و هر چه هست لطف خدای بزرگ به بندگانش..امیدوارم که ببرکت دعای خیر دوستان..عاقبت همه ما ختم بخیر باشد..
از لطف همیشگی شما سپاسگزارم..
التماس دعا

azadi یکشنبه 8 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 12:04 ب.ظ

سلام استاد عزیز
مطلبتون خیلی زیبا و از دل بود هفته گذشته منم برای کاری که خیلی زحمت کشیده بودم رفتم اما میسر نشد ناراحت شدم
مطلبتونو که خوندم دیدم ازه واقعا کار من واسه مادیات
بود نه واسه رضای خدا به قول شهید همت قلم برمیداری برای رضای خدا قدم بر میداری برای رضای خدااا
بله اخلاص تو کارامون کم شده
امام صادق میفرمایند:عمل خالص انست که نخواهی جز خدای عزوجل تو را بر انجام ان کار بستاید
التماس دعا ممنون

سلام بر شما
ممنونم از لطف شما
بله..اگه واقعا باین نکته توجه کنیم خیلی از دلنگرانیهای ما کاسته میشه..بی جهت نیست که مومنین نه خوفی دارند و نه حزنی!معلوم میشه ریشه اکثر این حزنها و اندوهها دنیاست..و الا اونچه که خدایی هست که همیشه باید قشنگ باشه!
انشاا..که خداوند بهمه ما این اخلاص رو عنایت کنه
خوشحالمون کردین..با اومدنتون...
دعا بفرمایید

ایروانی یکشنبه 8 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 04:31 ب.ظ

سلام علیکم استاد بالاخره خداوند توفیق داد از این خونه قشنگ بنده حقیر هم استفاده ای بکنم استاد بازهم همون شاگرد شلوغ پر حرف کلاس ۳۱۱ شاگردی که جز اذیت چیزی نداشت خلاصه حلالش کنین دیگه.استاد چیزی گفتید که بسیار دقیق و سخت هستش.هیچوقت یادم نمیره یکبار بعد از کلاسمون بود شب بود که بهتون گفتم یه جمله همین الان به ذهنتون میرسه بهم بگین همین و گفتید.گفتید هرکاری میکنی فقط برای خداباشه منم استاد سعی کردم ولی بازهم مثل همیشه لنگ میزنم خوب چیکار کنم همون شاگرد بازیگوش سر کلاس شمام اینجاهم سر کلاس خدا همونجوریم.
التماس دعا
خیلی خوشحالم که تونستم بیام اینجا دوباره و خیلی دلتنگ شما و کلاسمون.راستی خاطره تونم خوندم خیلی باحال بود دقیقا میتونستم صورت اونجای شمارو تصور کنم.
خداحافظ

سلام بر شما
خوشحالمون کردین..خیلی!..
بله..کلاس 311 اونروزا که حالا شده 309!..میفهمم که یعنی چه!..وقتی اینجور خاطرات رو مرور میکنی..انگار همه چیزاش برات قشنگ و باارزش میشه..شلوغیها همونقدر قشنگ جلوه میکنه که سکوتها!..دلخورشدنها..همونقدر که...حتما یادتون میاد...یه علتش هم اینه که همه اینا در یک فضایی رخ داده که ادمها خودشون بودن..و لذا باصفا بودن..و این صفا و صداقت و یکرنگی خیلی باارزشه...
بگذرم...بهرحال ..برای منم اون خاطرات بخصوص ..خیلی جالبه..
بهرحال از حضورتون ممنونم...
انشاا..همیشه سالم و موفق باشید..
از دعا فراموش نکنید بخصوص در حرم رضوی...

گلسا دوشنبه 9 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 01:20 ق.ظ http://golsa70mahdiyar.blogfa.com/

سلامممممممم
بلاخره کشفتون کردم !!
تاحالا چندباره که میاید و آدرس نمیذارید اما اینبار بلاخره به ذهنم فشار آوردم و از روی اسمتون یادم اومد آدرستون رو !!
الان ذوق زده ام

سلام علیکم
عجیبه ! تصور نمیکردم که نیاز به کشف داشته باشم!
چون بنظرم خیلی وقته که شما میاین اینجا!
بهرحال..خوشحال شدم..
بخصوص از ذوق زدگی شما!.. اگه نگم که منم ذوق زده شدم!
ممنون..

قاصدک چهارشنبه 18 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 05:17 ب.ظ

سلام
خیلی جالب ست همیشه آنقدر که ظاهر عمل برایمان مهم ست باطن عمل مهم نیست بیشتر از آن که به اصل یک چیز توجه کنیم نگران ظاهر آن هستیم و این آفت خیلی بزرگی ست که متأسفانه در تمام ابعاد جامعه وجود دارد.

سلام بر شما
خیلی وقته ..بما در این خونه سر نزدید..خوش اومدید..
بله..همینطوره...همین ظاهرگرایی ما رو بیچاره کرده!..و چقدر بخاطر همین در درون روحمون دچار تشتت و اضطراب هستیم..در حالی که اگر از درون بخودمون ارامش بدیم همه این ظواهر در نظرمون پوچ و بی ارزش میشه.. و خیالمون از همه چیز راحت میشه....
توجه به باطن.. و فرو رفتن در باطن شرط اولیه قدم گذاشتن در مسیر سعادته...
اتزعم انک جرم صغیر.... و فیک انطوی العالم الاکبر
ایا گمان کرده ای تو جرم مادی کوچکی هستی؟..نه.. در درون تو عالم بسیار پهناوری است..
درون انسان غوغایی است.. معادنی است که اگر انها را کشف کند........
خوشحالمون کردین..بازم بیاین..
التماس دعا

موذن یکشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 01:28 ب.ظ

سلام

از شما بابت راهنمایی کاملتون ممنونم.

حالا فهمیدم که با چه فکر و اعتقادی باید درس خوند.

این پست تون هم عالی بود بدون اغراق میگم

التماس دعا

سلام بر شما
خواهش میکنم..
من هم از شما بابت پیگیریتان ممنونم...
خدارو شکر که مورد پسند شما هم واقع شد..
از شما هم التماس دعا دارم

موذن یکشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 01:36 ب.ظ

راستی حاج اقا چهجوری میشه این جلسات رو بطور مداوم داشت؟مخصوصا اینکه اگه پیشنهادتون درمورد حضور چند کارشناس عملی بشه نور علی نور میشه

اگه این جلسات دانشگاه باشه خیلی بهتر میشه
یادم رفت درمورد کلاس تون تو مکتب نظر بدم.خب اولش خیلی خسته بودید ولی بعداز خوردن چای یکم بهتر شد.بعد از مطرح موضوع دانشجو وتجمل دیگه عالی شد حیف که وقت کم بود.

بله..من بشخصه حاضرم که هم کارشناسشو صحبت کنم و هم مکانش رو...اما جمع کردن افراد(کسانی که واقعا دنبال اینجور بحثها باشن..نه سیاهی جمعیت!)..دیگه با امثال شماست..
ممنونم از نظر شفاف و قشنگتون..
موید باشید

جواد یکشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 12:35 ب.ظ

جای بسی تامل دارد، الاعمال بالنیات.

دقیقا همینطوره..
باز هم تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد