نماز صبح

ان ناشئه اللیل هی اشد وطئا و اقوم قیلا

نماز صبح

ان ناشئه اللیل هی اشد وطئا و اقوم قیلا

عشق پنهان


 آدمی خود موجودی عجیب و ناشناخته است و عجیب تر از عجیب دوری او از خود اوست! ...اما در این میانه گاه احساس نزدیکی شدید فکری و روحی به کسی در خود میبیند و از اینجاست که از آن "عشق پنهان" پرده برداری میشود! و معلوم میشود درون او عالمی بسیار عمیق تر و وسیع تر و جذاب تر و دوست داشتنی تر وجود دارد که خودش هم از آن بی خبر بوده است!  و این حکایت عجیب آدمی است.عمری را در رنج های سطحی سپری میکند تنها باین دلیل که از عمق شاد خودش بی خبر است .و چه رنجها که برای رسیدن به "شادی" در آن دنیای سطحی خودش متحمل نمیشود! و چه ظلمها و ستمها که بر خود روا نمیدارد و چه بداخلاقیها و بدرفتاریها که بر دیگران تحمیل نمیکند! بی جهت نیست که باطن همه دوستیهای سطحی دنیوی بتعبیر قرآن دشمنی است و تنها دوستی حقیقی میان کسانی است که از آن عشق پنهان وجودشان باخبر شده اند !  

الاخلاء یومیذ بعضهم لبعض عدو الا المتقین(۶۷ سوره زخرف)  یعنی در قیامت آشکار میشود که برخی از دوستان در حقیقت دشمنان آدمی بوده اند بجز دوستی اهل تقوی.

وشاید رمز آن احساس عمیق اشتراک روحی با برخی افراد همین باشد.ویژگی بارز این ارتباط آرامش عمیقی است که در آن ردوبدل میشود زیرا در این ارتباط آن "تن" بیگانه و خواسته های "دنیوی" او حضور ندارد بلکه تنها آن " خود" راستین و آن " عشق" پنهان خودنمایی میکند. 

چه خوش سرود عمان سامانی:

کیست این پنهان مرا در جان و تن

کز زبان  من همی گوید سخن

این که گوید از لب من راز کیست

بشنوید این صاحب آواز کیست؟!

@namazesobh

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد